گسترش علم و فناوری در جهان پویای کنونی مستلزم فراهم نمودن شیوه‌های متنوع فراگیری علم و دانش در جوامع انسانی است. برنامه‌های چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران و به دنبال آن سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گسترش عرصه آموزش‌های عالی در کشور، نیازمند تطبیق پذیری دانشگاه‌های کشور با تغییرات نوین جهانی در زمینه‌های جدید آموزشی است و این مهم جز با بازنگری در ساختار و یا ایجاد عرصه‌‌های جدید آموزشی در پیکره دانشگاه‌ها محقق نخواهد شد.
آموزش‌ عالی دانشگاهی در بسیاری از کشورها به دو بخش "آموزش‌ عالی رسمی" و "آموزش‌ عالی آزاد" تقسیم می‌شود كه بخش آموزش‌ عالی رسمی به آموزش‌های آكادمیك، بلندمدت و پایه‌ای و بخش آموزش‌ عالی آزاد به آموزش‌های كاربردی، كوتاه‌مدت و با تأثیر‌گذاری بیشتر در رفع مشكلات جامعه، سازمان‌ها، نهادها و صنایع می‌پردازد. مهم‌ترین ویژگی آموزش‌های عالی آزاد، انعطاف‌پذیری و امكان طراحی دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز مخاطبین است.
دانشگاه فردوسی مشهد به منظور تأمین نیازهای آموزشی ِكاربردیِ جامعه كه متناسب با پیشرفت‌های به روز علم و فناوری است، اقدام به استقرار مجموعه‌ای نظام‌مند تحت عنوان كالج دانشگاه به عنوان اولین كالج دانشگاهی كشور نموده ‌است كه متولی اصلی برگزاری آموزش های عالی آزاد در دانشگاه فردوسی می باشد.

اصلی‌ترین مأموریت این مجموعه، نظارت بر برگزاری آموزش های عالی آزاد در قالب دوره ها، سمینار ها و کارگاه ‌های حرفه‌ای، پیشرفته و تخصصی است كه یا از سوی دانشکده ها، پژوهشکده ها و واحدهای دانشگاه طراحی و ارائه می‌شوند و یا اینكه به سفارش و درخواست سازمان‌ مورد نظر (دولتی یا خصوصی) و متناسب با نیاز آن‌ها می‌توانند تنظیم و برگزار گردند. به عبارت دیگر این عرصه از فعالیت‌های دانشگاه فردوسی مشهد که با نظارت کالج انجام می شود، تنها عرصه‌ای از کسب آموزش عالی در کشور است که نه تنها به دور از موانعی نظیر کنکور دسترسی همگان را به کسب دانش و علوم دانشگاهی سهل و آسان می‌نماید، بلکه بدون تقید به سرفصل‌های مصوب دروس دانشگاهی، می‌تواند برنامه‌های درسی متناسب با نیاز مخاطبان را به عنوان آموزش عالی دانشگاهی برای آنان تنظیم و ارائه نماید.
 امید اینکه این حرکت نوین دانشگاه فردوسی مشهد همچون گذشته بتواند منشأ خیر و تحول در سطح جامعه بوده و در ارتقاء و به روز رسانی دانش علمی این منطقه از کشور مؤثر باشد.