جلسهای تخصصی با حضور دکتر غلامحسین نوعی (معاون کالج دانشگاه)، دکتر نجمالدین گیلانی ( استاد گروه تاریخ)، دکتر حمدالله سجاسی ( رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری)، دکتر محمد بیانی ( مدرس دانشگاه)، دکتر احمد آفتابی ثانی ( از همکاران گروه مهندسی عمران)، دکتر شجاعی ( پژوهشگر تاریخ)، دکتر صحافیان و آقایان تفقدی و مزینانی به منظور راهاندازی دوره ایرانشناسی در کالج دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
دکتر غلامحسین نوعی، معاون کالج دانشگاه فردوسی مشهد، در آغاز این نشست با اشاره به ظرفیتهای بینظیر دانشکده ادبیات و علوم انسانی اعلام کرد: «با توجه به نیاز مبرم جامعه به تقویت هویت ملی و غفلتزدایی از میراث فرهنگی، راهاندازی دوره ایرانشناسی در دستور کار کالج دانشگاه قرار گرفته است. خوشبختانه با تغییرات مدیریتی اخیر و شناسایی پتانسیلهای جدید، امکان تعریف دورههای آموزشی مبتنی بر نیاز جامعه فراهم شده است.»
دکتر نجمالدین گیلانی، استاد گروه تاریخ، با تأکید بر نقش محوری «غرور ملی» در دورههای ایرانشناسی گفت: «ما باید از تجربه کشورهای موفق مانند فنلاند و ژاپن درس بگیریم که چگونه با تکیه بر منابع فرهنگی خود مانند شاهنامه فردوسی، هنرمندان بزرگی مانند شجریان و معماری اصیل ایرانی، بحرانهای هویتی را پشت سر بگذاریم.»
دکتر حمدالله سجاسی، رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری، با اشاره به ضرورت «مخاطبشناسی» هوشمندانه هشدار داد: «ایرانشناسی یک مثلث پیچیده از تاریخ، ادبیات، هنر و جغرافیاست. ما باید بدانیم برای چه مخاطبی و با چه زبانی میخواهیم صحبت کنیم. ارائه نادرست محتوا میتواند به اندازه تحریف تاریخ، آسیبزا باشد.»
دکتر شجاعی، پژوهشگر تاریخ، ضمن اشاره به انتخاب عنوانی جذاب و متناسب برای دوره مذکور، بر مهارتمحور بودن دوره تأکید کرد و پیشنهاد داد: «به جای دورههای صرفاً تئوری، باید کارگاههای عملی مانند خوانش متون کهن، آشنایی با خطوط تاریخی و ظرفیت های گردشگری فرهنگی طراحی شود تا برای مخاطب کاربردی باشد.»
دکتر محمد بیانی مدرس دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر محوریت زبان فارسی به عنوان ستون هویت ملی، بر لزوم بهکارگیری روشهای جذاب و نوین آموزشی برای ارتباط با نسل جوان تأکید کردند. ایشان با اشاره به تجربیات قبلی در برگزاری جلسات شاهنامهخوانی، موفقیت دوره ایرانشناسی را در گرو تطبیق با ذائقه و نیازهای نسل جدید دانستند.
دکتر احمد آفتابی ثانی از همکاران گروه مهندسی عمران دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ضرورت بهرهگیری از هنرهای هفتگانه گفت: «برای جذب نسل جوان باید از زبان سینما، تئاتر و موسیقی استفاده کنیم. انتخاب نام جذاب و طراحی هویت بصری خلاقانه میتواند این دوره را به یک برند فرهنگی تبدیل کند.»
آقای مزینانی فارغالتحصیل رشته تاریخ، استفاده از روشهای نوین پژوهشی و همکاری با گروههای مردمنهاد را راهکاری برای شناسایی دغدغههای واقعی نسل جوان و معرفی مؤثر دوره دانستند. از دیدگاه ایشان، این دوره باید با استناد به متون کهن ایرانی به تصحیح باورهای نادرست فرهنگی بپردازد.»
در پایان، دکتر نوعی از تشکیل کارگروه تخصصی و تدوین سرفصلهای دوره در حوزه های تاریخ، ادبیات، مردم شناسی، جغرافیا و گردشگری خبر داد و اعلام کرد: «هدف نهایی، طراحی بستهای آموزشی است که خودباوری ملی و افتخار به هویت ایرانی را در نسل جوان تقویت کند.»




